Puppy gedrag

Underdog
Veel – hoog gevoelige – personen ervaren vaak een underdog gevoel. Op mijn eigen levenspad heb ik ervaren, van kind af aan tot volwassenheid, dat ik steeds opnieuw in contact met anderen mezelf meteen in de “underdog” positie plaatste. Als kind had ik me dat aangeleerd om op deze wijze, keer op keer een goede afstemming te bewerkstelligen.

Wat is puppy-gedrag?
Een puppy vertoont gedrag als het aandacht wenst. De puppy doet dat door steeds weer de kin van de “hogere” volwassen hond, te blijven likken. Zelfs als deze keer op keer wordt afgestompt. Bij ons als mensen gebeurt dit ook. We zetten de ander in het licht en kijken als het ware tegen de ander op. Het helpt sterk om door dit gedrag van jezelf onder ogen te zien en daardoor krijg jij, dus IK, de sleutel in handen om te kunnen veranderen. Want de sleutel is dat niet de ander verandert maar JIJ, door jezelf niet meer in het puppygevoel te zetten.

Door dit gedrag op volwassen wijze, een aantal jaren terug, onder de loep te nemen, zag ik het volgende. Ik zag bij mezelf dat ik de ander, bekende of onbekende, direct telkens weer, als het ware op een voetstuk plaatste en dat ik zelf een stuk lager stond. Het had ook wel voordelen als je dat zo zou kunnen benoemen, want iedereen vond mij daardoor ook altijd zo aardig en lief. En werd ik keer op keer op een verkeerde manier, positief bevestigd in mijn handelen en bleef ik het ook zo vormgeven. Gevolg hiervan was dat ik van binnen een soort van lopend tijdbommetje werd, want in mijzelf voelde ik steeds dat ik de overheersende kant van die ander helemaal niet prettig vond. En toch steeds weer opnieuw liep ik in dezelfde valkuil. Ik kreeg een aversie tegen dominante autoritaire personen en voelde me dan klein in dit contact. Een enkele keer durfde ik wel tegen de ander in te gaan en vaak ontsproot dit dan ook in een soort van escalatie. Reacties die ik dan kreeg waren vaak dezelfde: ‘Waarom ben je hier zo lang mee rond blijven lopen?’ Of ’Je trekt je alles veel te persoonlijk aan.’

Verandering
Mij lukte het om mijn houding te veranderen door me er bewust ervan te maken dat ik de ander niet meer op een “voetstuk” moest zetten. Deze gedachte riep ik, vanaf dat moment steeds op, zodra ik in contact ging met een bekende of onbekende. En vanaf toen begon ik meer mezelf beter te voelen, ik werd losser, durfde meer te uiten en werd spontaner in mijn hele doen en laten.

Negatief aangeleerd gedrag kun je dus ook ombuigen naar positief aangepast gedrag. Vaak denken we dat anderen ons dat moeten leren, maar we kunnen dit ook echt zelf: Als we ons er maar bewust van maken door bij ons zelf stil te staan.

Ik zeg: ‘Sta in je eigen kracht en neem je eigen ruimte in!’  Deze zin kan je als affirmatie gebruiken en versterkt je IK kracht (Ik in deze staat voor Innerlijke Kracht!)

Facebooklinkedinmailby feather

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *